måndag 7 december 2015

Recension av Wedding present och Jag och min syster!

Den här gången är det två filmer av varierande releasedatum. Den ena med Cary Grant som heter Wedding present är från 1936 och Jag och min syster är från 2004.

Filmen med Cary Grant handlar om en reporter som inte bryr sig nämvärt om sitt arbete utan gör sitt jobb lite som han tycker. Tidningen går inte så bra och deras två främsta reportrar Rusty och Charlie är kära i varandra och bryr sig mer om kärleken än sitt jobb. Ägaren till tidningen blir rosenrasande varenda gång de inte gör vad han säger men trots det kommer de med intressanta reportage hela tiden. Till slut tar han sitt mod tillfånga och sätter Charlie som editor och hans roll blir nu aningen hårdhudad. Han skäller på alla anställda inklusive hans flickvän.

Så är i stort sett hela filmen. Om ni ska se slutet så får ni se filmen själv. Skådespelarna är bra och filmen är helt ok för att vara från 1936. Storyn är sådär bra. Betyget på filmen blir ändå bara 4 av 10 och kvaliten som alltid på de här 2 av 5.

Den andra filmen som jag såg var Jag och min syster är en film som utspelar sig i Paris. Den rikare systern har möjlighet att få besök av sin yngre syster och i telefon och till en början verkar allt att vara frid och fröjd. Men ju närmare systrarna kommer varandra inser de båda att den rikare systern lever ett falskt liv utåt sett. Det är en katastrof i hennes huvud och allt går till den gränsen att hon blir helt hysterisk. Skådespelarna är riktigt bra och man får en känsla av att det är på riktigt. Jag ger filmen betyget 7 av 10 och kvaliten på filmen är 4 av 5 då den är köpt på SF anytime.

Vid nästa tillfälle blir det filmer som Inside man med Denzel Washington och Larry the cable guy.