torsdag 19 februari 2015

Recension av Dracula och Find me guilty!

Dracula den här gången är en riktig klassiker med Peter Cushing i rollen som Van Helsing. Filmen är gjord 1958 och jag har sett filmen i färg. På svenska heter den i Draculas klor och det är 27 år efter den första filmen som gjordes 1931. Jonathan Harker attackerar Dracula på hans slott och efter det så åker Dracula till en stad i ett närliggande område för att kunna hämnas Mr Harker.

Van Helsing kommer till staden för att ta hand om den så odödliga Dracula och för att skydda Lucy Holmwood som är eller var Harkers flickvän. Det är som vanligt svårt att övertyga alla andra i närheten om att Lucy är i stor fara för vem tror egentligen på vampyrer. Filmen är bra gjord och har övertygande skådespelare. Som Van Helsing ser vi på den tiden en underhållande Peter Cushing och Christoffer Lee är den stora jättelika fladdermusen eller Greve Dracula som han i de flesta fall kallas. Jag tycker att storyn är lite utvecklad även om det inte är den klassiska berättelsen så är det en bra story och det är bra scener som den utspelas på. Betyget för filmen är 7 av 10 och kvaliten är 4 av 5 då det är en restaurerad version från 2013.

Nästa film som jag har sett är en film med Vin Diesel. Han spelar en högst ovanlig roll som Maffiakillen Jack Ninorscio. Filmen är tagen från verkligheten och handlar om ett av USAs största fall med maffiavärlden där Jacks familjemedlem väljer att sätta dit sina "vänner" i familjen. Vin Diesel gick upp 13 kilo för att spela rollen, dock var han inte förstavalet för regissören. Han gör en bra roll och filmen var underhållande och är en film som endast utspelar sig i rättssalen. Han spelar en maffioso som ska representera sig själv i rätten utan de andras samtycke och utan domarens samtycke. Han är både rolig och rättfram mot både vittnena och mot den som har åtalat alla i familjen. Betyget för filmen är 6 av 10, det finns inga effekter med överhuvudtaget i filmen utan är en kostymfilm kan man tycka. Kvaliten är 4 av 5 då jag såg den på Netflix.

De nästkommande filmerna är en film med Frankenstein, Nämligen The revenge of Frankenstein från 1958 samt en annan skräckfilm av senare datum som heter Huset som gud glömde 7.