tisdag 21 januari 2014

Recension av Last Holiday och Asterix (1967)

Idag har jag som jag skrev i förra inlägget valt att fokusera på The Last Holiday och den första av Asterix filmerna från 1967.


 
 
 

 Den första filmen som jag har tittat på är Last Holiday med Queen Latifah och LL Cool J i huvudrollerna. Jag såg den på en buss hem från London till Sverige och det var kanske inte optimalt. Det var ändå ett rätt så trevligt avbrott i bussresandet och filmen är rolig, lättsam och har glimten i ögat hela tiden. Filmen bygger på att de två karaktärerna är hemligt förälskade i varandra utan att veta om det. De smyger omkring varandra och låter blickarna tala i hemlighet. Plötsligt en dag får tjejen ett tråkigt besked hos läkaren, hon har tre veckor kvar att leva. Efter lite ångest, tar hon sitt förnuft till fånga och tar alla sina pengar och gör allt hon alltid velat göra i livet. Den är jätterolig och är väl som en Hollywooddröm om de nu fanns och om de vore perfekta. En härlig romantisk komedi som kanske inte fick mycket uppmärksamhet i Sverige. Jag ger den 6 av 10 i betyg och kvaliten på filmen ger jag 2 av 5 då jag såg den på bussen.

Asterix blev jag eld och lågor av när jag bestämde mig för att se de filmerna. Jag hittade de tre första filmerna på Netflix och den första filmen som är från 1967, vilket är rätt så gammalt nämligen 47 år gammal. kvalitén var också därefter. Den röda tråden fanns inte med hela tiden, skaparna av den tecknade serien var inte ens med i produktionen av filmen. Den handlar om det lilla riket med galler där Miraculix brygger deras mirakelkur som gör att de blir otroligt starka. Obelix ramlade ner i en gryta när han var liten så han behöver aldrig mer dricka soppan medan Asterix dricker den i små doser. Rösterna till karaktärerna känns väldigt fel hela tiden, allt känns så gammaldags. Tyvärr var det ingen positiv upplevelse alls. Jag ser fram emot de andra filmerna, för de kan inte vara sämre än denna. Betyg 2 av 10 och kvaliten då den fanns på Netflix är 2 av 5 då den är gammal och nog inte kan göras bättre.

Nästa två filmer är


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar