fredag 20 juni 2014

Draculas daughter och Duma blir recenserade!

Nu är det sommarlov och min blogg kommer uppdateras lite oftare än förut. Det är skönt att kunna se på film under sena sommarkvällar när man varit ute och badat eller haft en dag ute i den värmande solen. Den första filmen jag flaggade för att jag skulle se till den här gången är Draculas Daughter från 1936, den är faktiskt en direkt uppföljare till Dracula som kom 1931.


Den handlar givetvis om Draculas dotter och hennes resa till London för att återta hans kropp. Nu är det ju så att Van Hellsing finns på plats och förstår när det ligger kroppar utan blod runt omkring Londons skumma kvarter. De finner snart att kropparna är centrerade på ett ställe i London och ringar in området där hon finns. Jag tyckte att filmen var spännande och att den är fortsättningen på Greve Dracula från 1931 gör ju inte filmen mindre intressant. Jag är glad att jag har börjat se både Cary Grant-filmer samt filmer om Dracula, vissa bra andra mindre bra. Men jag är förvånad att de är så bra som de är med snart 100 år på nacken.

Betyg 7 av 10 och kvaliten var hyfsat ok 3 av 5.

Den andra filmen som jag har sett är en väldigt vacker film från USA som handlar om en ung pojke som tar hand om en liten Geopard som blir hans vän och husdjur. När Duma blir äldre dör pojkens pappa och mamma blir tvungen att flytta till stan. Då blir det omöjligt att ha kvar hans underbara, söta Duma. De ska ge bort honom till en djurpark, men innan de ska hämta honom rymmer pojken iväg med Duma och det är på det äventyret som vi får följa honom. Han får en följeslagare som han hittar på vägen och till slut efter mycket tankar hos pojken beslutar han sig för att lämna Duma där han hör hemma. Både pojken och Duma har en väldigt känslosamt farväl tillsammans. Han åker därefter hem till gården och får se att mamma har tagit tillbaka den och jobbar och sliter för att hon ska kunna bo där. När hon ser sin son komma tillbaka slänger de sig i varandras armar.


En väldigt bra och känslosam film, betyget 8 av 10 och kvaliten på filmen är hög 5/5, den här gången streamade jag den från SF Anytime.

Nästa uppdatering handlar om:

Asterix and the Vikings, den här gången en tecknad upplaga samt en film med Cary Grant som heter Blonde Venus som även har Marlene Dietrich som skådis. Inte två helt nya filmer, men jag väljer sällan de allra senaste alstren på marknaden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar