söndag 14 december 2014

Green street Hooligans och Neil Yong - Heart of gold

Nu är det snart juletider och tid för en massa olika filmer av skiftande karaktär. Den här gången ska jag recensera två filmer, en dramafilm som speglar det engelska samhället och den andra är en konsert med Neil Young.


Filmen som kom ut 2005 speglar hur de engelska fansen fungerar. Jag har aldrig riktigt förstått vad det är som driver fans eller huliganer. Efter att ha sett denna filmen så ser jag att kulturen är än starkare än jag trodde. Det är inte bara som tavlan going to the game av Lowry utan det är att ge sig ut och slåss och hålla ihop med de fansen som står på samma sida. Att aldrig ge efter att alltid stötta sin klubb till varje pris. Filmen är riktigt bra och den har väldigt lite med fotboll att göra och ändå bara med fotboll att göra. En helt otrolig upplevelse, jag längtar redan efter nr 2 och 3.
Skådespelarna gör ett levande intryck och man tror nästan att detta är en dokumentär så bra är skådespelarna. Jag ska till England i påsk och ska ställa lite frågor då om kulturen i England och fotboll. Filmen får 9 av 10 och i kvalite får den 4 av 5.

Den andra filmen är en inspelning av en konsert av Neil Young. Till en början trodde jag det var en film som var baserad på hans liv, eftersom jag inte känner till honom mer än till namnet var det nog bra att det var en konsert. Nu har jag i alla fall hört hans låtar och jag är väl inte mäkta imponerad ändå. Under konserten satt jag och gjorde annat och jag tyckte det var rätt mysigt att sitta och lyssna på hans contry. Filmen får inte så högt betyg men det var härligt att kunna sitta och lyssna utan att behöva lägga så mycket krut på tittandet. Betyg 4 av 10, kvalitet var 3 av 5.

 Till nästa tillfälle ska jag se två filmer där båda är komedier. Det hör till ovanligheten att jag ser två komedier så intill varandra. En av filmerna är en komedi med Cary Grant, det handlar om en prinsessa som skadar sig och en annan tjej som är en lookalike får spela henne. Den andra filmen heter Getting played. Deras posters ser ni här under.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar