torsdag 30 oktober 2014

Recension av Footlight parade och The amityville horror!

Filmen handlar om en producent som heter Chester Kent. Den nya eran har kommit till världen när alla vill gå och titta på ljudfilmer. Han har svårt att få till en teateruppsättning som drar mycket folk så att hans överlevnad blir ett följande inslag i hans liv.

Till slut får hans den makabra idén att han ska sätta upp flera olika spel där han ska använda samma människor och sedan tjäna pengar på så vis. Efter mycket övning så är det dags för den stora galakvällen. En speciell man har bjudits in för att se över så att hans föreställning är bättre än någon annan. När ni har sett filmen så får ni veta om han lyckats. Skådespelare i den här filmen är James Cagney, Joan Blondell. En ganska skön ensemble som gör sitt jobb utomordentligt bra.

Betyg för filmen blir därför 6 av 10 och betyg i kvalitén är 3 av 5.

Den andra filmen som ska recenseras idag är den gamla The Amityville horror som på svenska fick namnet, Huset som gud glömde. Den spelades in 1979 och är förvånansvärt bra. Huvudrollen är med James Brolin och Margot Kidder, framförallt Brolin gör ett bra jobb. Tyvärr kom han aldrig tillbaka för att göra film nummer 2. Jag tycker dock att strukturen på filmen kunde varit bättre, den är läskig i sig och man blir arg på människorna i filmen om varför de precis gör som de gör. Speciellt det där med att de ska ringa pastorn hela tiden. Jag kan ju hoppas att filmerna efter den här blir bättre.

Numera veta jag att fönstren på huset som användes i filmen är ersatta med vanliga fyrhörniga varianter. Betyget på filmen blir 7 áv 10 och betyget för filmen blir 4 av 5 då det var en jättefin och stor kopia.

De nästkommande filmerna som ska bedömas av mig är följande, och det är alltid två filmer som jag ser emellan varje gång. Den ena filmen är en komedi som heter The Pink Panther med Steve Martin i huvudrollen samt en actionthriller som heter 16 Blocks med Bruce Willis och Mos Def. Ganska nya filmer och de har ett bra rykte om sig. Vi ses härinne i bloggvärlden.